(Tekst jednolity uwzględniający zmiany wprowadzone Uchwałą Zarządu Fundacji nr 2/2015 z 25.06.2015 zatwierdzone Uchwałą Rady Fundacji)
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
Fundacja mając na uwadze zapewnienie należytej opieki psychologiczno-rehabilitacyjnej, oraz działania edukacyjno- informacyjne dla dzieci, młodzieży, osób pełnoletnich, wykluczonych i niepełnosprawnych, oraz wsparcie dla ich bliskich realizuje wytyczone zadania. Mając na celu w tej tak ważnej opiece i edukacji poprawę w zakresie dostępności
i finansowania opieki nad cierpiącymi, Fundacja dołoży wszelkich starań do ich realizacji.
§ 1
Fundacja pod nazwą „ Drzewo Życia” zwana w dalszej treści Statutu „ Fundacją” została ustanowiona w dniu 21 września 2009 roku aktem notarialnym 10078/2009.
Fundacja działa na zasadach określonych w Ustawie z dn. 06.04. 1984 r. o fundacjach ( Dz. U. z 1991r., nr 46, poz. 203) w innych aktach prawnych , dotyczących działalności Fundacji, oraz w niniejszym statucie.
§ 2
- Siedzibą Fundacji jest miejscowość Malawa k/ Rzeszowa, gmina Krasne.
- Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, oraz poza granicami kraju.
- Fundacja „ Drzewo Życia” ma prawo używać pieczęci, logo i innych odznak identyfikujących jej działanie, oraz może przyznawać odznaki honorowe i inne wyróżnienia i nagrody osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów założonych przez Fundację, lub dla samej Fundacji.
- Fundacja jest powołana na czas nieokreślony.
- Fundacja ma prawo powoływania podległych sobie jednostek i zakładów.
- Fundacja może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o tym samym lub podobnym charakterze działania.
- Fundacja posiada osobowość prawną i może uczestniczyć w spółkach i innych formach prawnych.
- Fundacja „Drzewo Życia” jest niezależną organizacją pozarządową, nie nastawioną na zysk, działającą na polu pomocy społecznej.
- Fundacja opiera swoją działalność głównie na pracy społecznej, do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.
§ 3
Nadzór nad Fundacją „ Drzewo Życia” sprawuje Minister Zdrowia.
ROZDZIAŁ II
Cele i sposoby realizacji
§ 4
- Celem Fundacji jest przeciwdziałanie problemom zdrowotnym z dziedziny zaburzeń psychiczno- adykcyjnych, żywieniowych oraz innych, poprzez:
- Edukacja w dziedzinie zdrowia psychicznego, fizycznego, oraz edukacja w dziedzinie zwiększenia świadomości osób o przysługujących im prawach
- Objęcie edukacją i pomocą terapeutyczną oraz inną osoby skazane za wykroczenia i przestępstwa
- Objęcie edukacją i pomocą terapeutyczną i inną osoby poszkodowane w wypadkach komunikacyjnych i innych zdarzeniach losowych
- Objęcie edukacją i pomocą terapeutyczną i inną imigrantów i emigrantów
- Ocena i szacowanie poziomu uszczerbku na zdrowiu psychicznym oraz fizycznym.
- zmiany zachowań dotyczących zdrowego trybu odżywiania
- działalność profilaktyczną i rehabilitacyjną
- tworzenie ośrodków wsparcia i domów sanatoryjnych
- wspieranie działań na rzecz rozwoju zdrowia,
- edukację w dziedzinie zdrowia,
- rozpowszechnianie sportu jako zdrowego trybu życia
- rozwój i krzewienie kultury i turystyki jako podstaw zdrowego trybu życia
- ochronę środowiska i rozpowszechnianie ekologii, jako warunków niezbędnych do prowadzenia zdrowego trybu życia
- prowadzenie polityki społecznej z dziedziny związanej z ochroną zdrowia
- prowadzenie działalności szkoleniowej i doradczej w sprawach, związanych z ochroną zdrowia
§ 5
Fundacja „Drzewo Życia” osiąga swoje cele poprzez:
- organizowanie akcji społecznych, humanitarnych, kulturalnych i sportowych oraz innych przedsięwzięć o podobnym charakterze, oraz pozyskiwanie funduszy na te cele,
- ochronę i promocję zdrowia w tym edukację a szczególnie w zakresie profilaktyki medycznej,
- aktywizację społeczeństwa do promocji, organizacji wolontariatu i zbierania funduszy,
- prowadzenie działalności szkoleniowej i edukacyjnej w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wolontariatu, ochrony środowiska, ekologii, i innych,
- działania pomocowe na rzecz osób niepełnosprawnych oraz potrzebujących, zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- promocję i organizację działań zmierzających do realizacji zainteresowań ludzi objętych opieką Fundacji,
- organizowanie imprez, zajęć sportowych, turniejów i rajdów promujących zdrowy tryb życia,
- działalność kulturalno – oświatową
- działalność na rzecz turystyki i wypoczynku
- działania na rzecz proekologicznego rozwiązywania problemów, w tym podejmowanie tematyki zdrowej żywności, ilości i racji w standardach systemu żywienia,
- prowadzenie działalności szkoleniowej, informacyjno-promocyjnej, badań, analiz oraz doradztwa w obszarach działalności Fundacji,
- organizowanie i finansowanie ośrodków wsparcia, domów sanatoryjnych, ośrodków terapeutycznych w Polsce i za jej granicami,
- organizowanie i finansowanie działalności wydawniczej,
- prowadzenie biblioteki w dziedzinach związanych z działalnością Fundacji,
- współpracę w celu rozwoju prowadzonej terapii oraz innych działań związanych z realizacją celów Fundacji z organizacjami pozarządowymi, hospicjami, instytucjami naukowymi i innymi organizacjami, działającymi na rzecz chorych lub poszkodowanych w róznych zdarzeniach losowych i ich rodzin w kraju i za granicą oraz z instytucjami państwowymi i samorządowymi, jak również z organizacjami pozarządowymi i kościelnymi ze szczególnym uwzględnieniem organów administracji państwowej i publicznej: Sądów, Prokuratur, Policji, Instytucji orzeczniczych itp.
- Współpracę z podmiotami, których zakres działalności jest tożsamy z wybranymi celami Fundacji
§ 6
Członkostwo w Fundacji
- Członkami Fundacji są:
- osoby fizyczne (pacjenci) korzystające z terapii całodobowej organizowanej przez Fundację w ramach realizacji jej celów statutowych, turnusów terapeutycznych w należących do fundacji domach sanatoryjnych
- osoby fizyczne (pacjenci) korzystające z terapii ambulatoryjnej organizowanej przez Fundację w ramach realizacji jej celów statutowych realizowanej w Centrum Pomocy Rodzinie w Rzeszowie
- Warunkiem członkostwa jest wniesienie opłaty wpisowej -w przypadku wskazanym w punkcie a). -w kwocie 2400 zł- ,zaś w przypadku wskazanym w punkcie b). – w kwocie 140 zł
- Opłaty wpisowe mogą być przeznaczone na poczet turnusu terapeutycznego w ramach zawieranych indywidualnych umów cywilno-prawnych lub na poczet pierwszej konsultacji diagnozującej, pod warunkiem kontynuacji terapii wskazanej w punkcie 1b przez okres minimum trzech miesięcy
- Na podstawie wniesionych opłat członkowskich wszyscy pacjenci oraz ich rodziny mają prawo do korzystania z proponowanych przez specjalistów terapii indywidualnych oraz rodzinnych i grupowych, oraz konsultacji psychiatrycznych i dietetyczno- żywieniowych oraz porad prawnych.
- Członkowie Fundacji mają prawo do korzystania z pobytu na turnusach terapeutycznych oraz przez okres pół roku po zakończonej terapii stacjonarnej w ramach dodatkowych działań opiekuńczych nad zdrowiejącym pacjentem. W tym czasie pacjenci objęci są pełnym wyżywieniem, całodobową opieka wykwalifikowanych pracowników, możliwością przebywania w domu sanatoryjnym, jak również korzystania z wszelkich mediów i organizowanych zajęć dydaktyczno-kulturalnych.
- Fundacja zobowiązuje się do otoczenia szczególną troską i dbałością członków Fundacji.
- Członkowie Fundacji mogą wnosić, także poza opłatami wpisowymi, inne kwoty w formie darowizn na konto Fundacji dla realizacji jej celów statutowych.
- Członkostwo w Fundacji wygasa po zakończeniu okresu trwania turnusu terapeutycznego wskazanego w pkt 1 a). lub terapii ambulatoryjnej wskazanej w pkt 1 b).
ROZDZIAŁ III
Prawa i obowiązki Fundacji
§ 7
- Fundacja nie może udzielać pożyczek lub dokonywać zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
- Fundacja nie może przekazywać swojego majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Fundacja nie może wykorzystywać swojego majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowych celów Fundacji.
- Fundacja nie może dokonywać zakupu towarów lub usług na szczególnych zasadach od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie.
ROZDZIAŁ IV
Organy Fundacji
§ 8
- Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji-organ kontroli i nadzoru
- Zarząd Fundacji-organ zarządzający i wykonawczy
- Fundatorzy mogą powołać Radę Programową Fundacji jako organ opiniodawczo-doradczy.
Rada Fundacji
§ 9
- Rada Fundacji zwana w dalszej treści statutu „Radą” składa się z Przewodniczącego Rady oraz dwóch członków wybieranych przez Fundatorów. Powołanie do Rady osób wybranych przez Fundatorów następuje na pięcioletnią kadencję.
- Do Rady mogą być także wybrani przez Radę i w trybie, o którym mowa niżej, osoby fizyczne w liczbie nie większej niż 2 osoby.
- Powołanie do Rady osób o których mowa w par. 8 pkt. 2 następuje na trzyletnią kadencję, a dokonuje się w głosowaniu jawnym, jednomyślnie.
- W Radzie może zasiadać ta sama osoba przez więcej niż jedną kadencję.
- Członkami Rady nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Członkowie Rady mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt.8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 60, poz. 535), decyzję w tej sprawie podejmują Fundatorzy lub upoważniona przez nich osoba.
- Odwołania członków Rady o których mowa w par. 8 pkt 1. dokonują Fundatorzy.
- Odwołania członków Rady o których mowa w par. 8 pkt 2. dokonuje Rada. Odwołanie następuje w drodze głosowania większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby członków Rady z wyłączeniem osoby, której głosowanie dotyczy. Odwołanie może być dokonane na wniosek członka Rady lub z inicjatywy co najmniej dwóch innych członków Rady, po przedłożeniu przez nich pisemnego umotywowanego wniosku. Wniosek taki przekazują inicjatorzy wszystkim pozostałym członkom rady wskazując proponowany termin posiedzenia w tej sprawie.
§ 10
- Rada jest organem kontroli i nadzoru Fundacji. Do zadań Rady należy:
- Zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności przygotowanych przez Zarząd, zatwierdzanie sprawozdania finansowego i merytorycznego;
- Powoływanie i odwoływanie Prezesa, V-ce Prezesa oraz członków Zarządu,
- Nadzór nad działalnością Zarządu,
- Wnioskowanie do Zarządu w sprawach dotyczących działalności Fundacji;
- Opiniowanie rocznych i wieloletnich programów działania Fundacji;
- Wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd;
- W razie potrzeby, wybór biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie sprawozdania finansowego.
§ 11
- Rada pracuje na posiedzeniach, które odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż jeden raz w roku. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek dwóch członków Rady lub na wniosek Zarządu.
- Jeżeli inne postanowienia statutu nie stanowią inaczej, Rada podejmuje uchwały większością głosów, w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej połowy członków Rady. W wypadku równej ilości głosów decyduje głos oddany przez Przewodniczącego.
- Głosowanie Rady jest jawne. Może zostać utajnione na umotywowany wniosek co najmniej dwóch członków Rady pod warunkiem, że co najmniej jeden z członków Rady tego zarząda.
- Członkostwo w Radzie Fundacji wygasa na skutek śmierci, długotrwałej choroby uniemożliwiającej udział w jej pracach, zrzeczenia się członkostwa, odwołania o którym mowa w par. 8 pkt. 7 i 8.
Zarząd
§ 12
- Zarząd jest organem zarządzającym Fundacji.
- W skład Zarządu Fundacji wchodzą od 2 do 5 osób, wybieranych przez Radę Fundacji, przy czym pierwszy skład Zarządu jest wybierany przez Fundatorów.
- Prezes ,V-ce Prezes oraz członkowie Zarządu wybierani są na pięcioletnią kadencję.
- W Zarządzie może zasiadać ta sama osoba przez więcej niż jedną kadencję.
- Decyzję o wynagrodzeniu dla Prezesa , V-ce prezesa oraz członków Zarządu, a także o formie i warunkach zatrudnienia podejmuje jeden z Fundatorów, lecz musi uzyskać pozytywną opinię Rady Fundacji.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes. Posiedzenia te odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa.
- Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek śmierci, zrzeczenia się członkostwa i odwołania przez Radę.
§ 13
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zakresu obowiązków Zarządu należy podejmowania wszelkich decyzji nie zastrzeżonych, zgodnie z postanowieniami statutu do uprawnień Rady Fundacji,
a także:- Uchwalanie rocznych planów finansowych
- Uchwalanie regulaminów, w tym Regulaminu Wewnętrznego Fundacji oraz regulaminów powołanych jednostek,
- Powoływanie, w miarę potrzeb, specjalistycznych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych, a w szczególności zakładów opieki zdrowotnej, oraz ich kierowników
- Ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagradzania pracowników Fundacji oraz wielkości środków na ich wynagrodzenia i nagrody;
- Podział i przeznaczenie majątku na cele statutowe oraz wydzielanie funduszy, po wcześniejszej konsultacji z Radą;
- Rozpatrywanie i podejmowanie decyzji w sprawach skierowanych do Zarządu przez Radę Fundacji
- Nabywanie i zbywanie nieruchomości
- Przyjmowanie zapisów i spadków, subwencji i darowizn
- Przestrzeganie i realizacja celów, zadań, i programów Fundacji
- Rzetelne, staranne i efektywne dysponowanie środkami Fundacji
- Zarząd co roku, do końca marca, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji
- Do bieżącej obsługi zadań Fundacji oraz jej organów Zarząd utworzy Biuro Fundacji oraz powoła Dyrektora Biura Fundacji, określając jego kompetencje.
- Do oceny podejmowanych przez Fundację przedsięwzięć Zarząd może powoływać konsultantów oraz ich zespoły i zlecać im wykonanie odpowiednich opracowań;
- W miarę potrzeb Zarząd może powołać Dyrektorów odpowiedzialnych za wyznaczony im zakres działalności Fundacji.
- Do dokonywania określonych czynności związanych z działalnością Fundacji, Zarząd może udzielać stosowanych pisemnych pełnomocnictw. Pełnomocnictwo powinno precyzyjnie i szczegółowo określać: osobę umocowaną, zakres umocowania oraz termin jego wygaśnięcia.
§ 14
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Czynności wykonawczo-zarządzające w stosunku do uchwał Zarządu pełni Prezes Zarządu, V-ce prezes, członek Zarządu lub osoba upoważniona przez Zarząd.
- Oświadczenia woli w imieniu Zarządu składa Prezes Zarządu samodzielnie lub V-ce Prezes Zarządu z członkiem Zarządu działając łącznie.
- Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Fundacji upoważniony jest wyłącznie Prezes Zarządu.
- Prezes Zarządu jest kierownikiem zakładu pracy dla pracowników Fundacji oraz zakładów i innych jednostek organizacyjnych przez nią utworzonych i jej podległych.
Rada Programowa
§ 15
- Rada Programowa jest organem opiniodawczo-doradczym Fundacji.
- Rada Programowa sprawuje funkcje konsultacyjne dla podejmowanych działań przez Zarząd, propaguje cele, inicjuje działania dla których Fundacja została utworzona.
W szczególności do jej kompetencji należy:- Przedstawianie Zarządowi opinii w przedmiocie priorytetów w bieżącej działalności Fundacji;
- Wnioskowanie do Zarządu o podjęcie określonej działalności zgodnej z celami Fundacji;
- Wnioskowanie do Zarządu o zakup specjalistycznego sprzętu dla realizacji celów Fundacji;
- Proponowanie zmian w statucie;
- Wnioskowanie do Zarządu o ustanowienie nagród i wyróżnień, o których mowa w par. 2 pkt 3;
- Konsultacja z Zarządem w zakresie podziału i przeznaczenia majątku na cele statutowe oraz wydzielanie funduszy.
§ 16
- Rada Programowa składa się z Przewodniczącego oraz członków w liczbie do 15 osób.
- Przewodniczący oraz członkowie Rady Programowej są powoływani przez Fundatorów na 3 letnie kadencje.
- Posiedzenia Rady Programowej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Rady Programowej Fundacji zwołuje Zarząd Fundacji z własnej inicjatywy, na wniosek 1/3 członków Rady Programowej Fundacji, Przewodniczącego Rady Fundacji bądź Fundatorów.
- Rada Programowa Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy Członków Rady Programowej Fundacji. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Członkostwo w Radzie Programowej wygasa na skutek śmierci, długotrwałej choroby uniemożliwiającej udział w jej pracach, zrzeczenia się członkostwa, odwołania przez Fundatorów.
- Członkowie Rady Programowej mogą otrzymywać, z tytułu pełnienia funkcji, zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt. 8 ustawy z dnia 3 marca 2000r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr. 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 60, poz. 535), decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd po wcześniejszym zaopiniowaniu przez Radę.
ROZDZIAŁ V
Majątek i dochody Fundacji
§ 17
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski Fundacji w wysokości
1000,00 złotych ( Jeden tysiąc złotych), oraz inne składniki majątkowe nabyte w czasie działalności Fundacji. - Fundacja odpowiada za zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 18
- Dochodami Fundacji w szczególności są:
- Dochody z majątku nieruchomego i ruchomego;
- Darowizny, zapisy, dotacje, nawiązki i inne świadczenia od osób fizycznych i prawnych;
- Środki ze zbiórek i imprez publicznych;
- Przychody z przyjętych do realizacji zadań zleconych,
- Dochody ze szkoleń, publikacji, reklamy,
- Wpływy z udziałów w zyskach osób prawnych i dywidendy;
- Odsetki bankowe
- Opłaty wpisowe dokonywane przez członków Fundacji
- Dochody pochodzące z zapisów, darowizn i dotacji mogą być używane na realizację wszystkich celów Fundacji, o ile ofiarodawcy lub organy dotujące nie zastrzegli konkretnego przeznaczenia.
§ 19
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie woli o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
§ 20
Osoby fizyczne i osoby prawne, które dokonują na rzecz Fundacji darowizny lub subwencji, jednorazowej lub łącznej, w wysokości równej co najmniej 5000,00 złotych, uzyskują, o ile wyrażą stosowane życzenie, tytuł Sponsora Fundacji. Tytuł ten jest przyznawany przez Zarząd lub Fundatorów i ma charakter osobisty.
§ 21
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy „ Prawo o Działalności Gospodarczej” ( Dz. U. 1999, nr 10, Poz. 1178 z późn. zm.).
§ 22
Cały dochód Fundacji pochodzący ze źródeł wskazanych w Statucie przeznaczany jest na działalność statutową Fundacji.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§ 23
- Decyzję w przedmiocie zmiany wszelkich postanowień Statutu Fundacji, oraz zmiany celu Fundacji podejmuje Zarząd w drodze uchwały większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby członków Zarządu, a w przypadku równej ilości głosów decydujący głos należy do Prezesa.
Decyzja dla swej ważności wymaga pisemnej akceptacji Fundatorów lub Rady Fundacji uzyskana stosunkiem 2/3 głosów, w przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego Rady. - Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów dla których została powołana, lub w razie wyczerpania się środków finansowych i majątku.
- Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd w drodze uchwały większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby członków Zarządu, w przypadku równej ilości głosów decydujący głos należy do Prezesa.
Decyzja dla swej ważności wymaga pisemnej akceptacji Fundatorów lub Rady Fundacji w drodze uchwały większością 2/3 głosów przy obecności przynajmniej 2/3 ogólnej liczby członków Rady Fundacji. - Likwidację Fundacji przeprowadza likwidator wyznaczony przez Radę Fundacji.
- Pozostały po likwidacji Fundacji majątek po uregulowaniu wszelkich zobowiązań
i należności, zostanie przeznaczony na cele społeczne. - Szczegółowe przeznaczenie składników majątku pozostałego po likwidacji Fundacji określa Zarząd. O stwierdzeniu likwidacji Fundacji i przeznaczeniu jej majątku zawiadamia się Ministra, o którym mowa w § 3.
§ 24
Statut, wchodzi w życie z dniem wpisania Fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego.